Quotes“There are things that we don't want to happen but have to accept, things we don't want to know but have to learn, and people we can't live without but have to let go.”

Syukur.








Syukur. Satu perkataan yang nikmatnya tak terhingga tapi masih jarang diguna pakai oleh manusia. Alhamdulillah untuk setiap apa yang aku ada hari ini. Walaupun serba kekurangan tapi masih dapat menikmati kebahagiaan hidup. Tak perlu bersaing dengan sesiapa, hanya menjadi diri sendiri sudah cukup.

Dihenyak dengan dugaan yang terlalu berat.. Emak dan ayah berpisah, pelajaran yang semakin hari semakin susah, menjaga hati adik-adik, menjaga hati emak dan ayah, menjaga hati sendiri lagi la susah.. Tapi aku percaya bahawa bahagia itu masih ada. Ada hikmah di sebalik apa yang terjadi.

Ada mereka yang hidupnya lagi teruk daripada aku. Tapi masih mampu mengukir senyuman. Kuatkan mereka? Aku juga begitu harapnya. Bagiku, semuanya berlaku ada hikmah yang tersembunyi. Tak perlu sahabat sekeliling pinggang. Cukup saja mereka yang ada saat aku susah dan tak pernah lupakan aku walaupun mereka dalam keadaan bahagia.

Bersyukurlah dengan apa yang kita ada hari ini. Tak semua orang ada apa yang kita ada. Tak perlu compare-kan diri kita dengan orang yang lebih baik, yang lebih kaya. Nescaya kita akan jadi manusia yang tak pernah berhenti bersyukur. Beza bandingkanlah diri kita dengan orang yang susah hidupnya. Maka kita akan jadi manusia yang paling bersyukur dengan apa yang kita ada. Apa yang kita usaha, itu yang kita dapat. Dan bagaimana diri kita, begitulah juga dengan orang sekeliling kita.

Sentiasalah sujud kepada Dia. Mohon pertolongan dan kehendak yang hanya mampu Dia berikan. Semoga hati aku serendah-rendahnya ketika menghadap Dia. Begitu juga kamu. Terngiang-ngiang kata-kata emak "Kita hidup dalam hakikat. Bukan dalam dunia fantasi. Hidup kita bukanlah dalam facebook, instagram, wechat, twitter tapi dalam dunia kenyataan. Berhenti kejar sesuatu yang mustahil, tapi kejarlah apa yang ada dalam kenyataan". Yang faham je faham.